Toch lobby voor geluidsscherm A44

Alle andere vragen/opmerkingen
admin
Site Admin

Toch lobby voor geluidsscherm A44

Bericht door admin » wo sep 02, 2015 11:29 am

Leidsch Dagblad - 2-9-2015, 11:19 (Update 2-9-2015, 11:26)

TEYLINGEN - De gemeenteraad vindt de klachten van buurtbewoners over toegenomen herrie terecht.

Alle partijen steunen de oproep van PvdA-raadslid Joost van Doesburg om iets aan het probleem van geluidsoverlast te doen. Het college van burgemeester en wethouders krijgt de opdracht te zoeken naar oplossingen.

,,Het is verschrikkelijk veel lawaai’’, aldus VVD-raadslid Bob Keeven. ,,En het wordt misschien wel elk jaar erger. Ik daag het college uit om iets te bedenken.’’ CDA-raadslid Maarten van Welie spreekt over een ’dervend woongenot in een schrikbarend groot woongebied’. Trilokaal en D66 denken net als de PvdA dat ook de luchtkwaliteit naast de A44 te wensen over laat.

Burgemeester en wethouders waren aanvankelijk niet van plan bij Rijkswaterstaat te gaan lobbyen voor een geluidsscherm. Het college vermoedt dat het plan weinig kans maakt, vanwege de hoge kosten.

,,Het is een ontzettend vervelend probleem’’, aldus VVD-wethouder Bas Brekelmans (verkeer). ,,Maar op basis van geluidsmetingen denken wij niet dat dit veel prioriteit krijgt bij Rijkswaterstaat. Maar goed, we zijn ook niet doof. We kunnen misschien zelf een onderzoek doen, dat niet al te veel kost.’’ Het college schat dat een geluidsscherm zo’n twee tot drie miljoen euro kost. In 2010 wees Rijkswaterstaat een verzoek om plaatsing af, omdat de herrie niet boven de 65 decibel uit kwam. Het verzoek werd door buurtbewoners ingediend.

Bewoners van de Kagerdreef zeggen dat de geluidsoverlast onder meer is toegenomen door de kap van bomen langs de snelweg. ,,Het is soms onmogelijk om te slapen’’, zegt buurtbewoner Niels Batenburg. ,,De geluidsoverlast is fors toegenomen, waardoor ons woongenot zwaar onder druk is komen te staan. Lekker in de tuin zitten, is er niet meer bij. Als mijn vrouw en ik rust willen hebben, moeten we ons huis verlaten en dat elders zoeken.’’

Ook de komst van station Sassenheim zou bijdragen aan de toegenomen herrie. Batenburg: ,,Remmende en optrekkende treinen leveren misschien nog wel de meeste herrie op.’’

Plaats reactie